4. des. 2011

Topp 5 julesanger



Fuste sang ut e "Julemorgen" fra TV-programmet Julemorgen som gjekk i romjulå mange år på NRK, og som fremdeles går. Ska innrømme at eg komme meg ikkje opp om morgenen lengre for å se dette fine programmet... Dette e et program eg har mange gode minner fra takket være programlederne Elisabeth Lindberg og Nissa Nyberget.  




Sang nummer to komme fra filmen The Snowman (Snømannen), som eg forøvrig aldri har sett. Likevel e d någe med denne sangen som treffe meg midt i hjerterotå. Originalt blei sangen sunget av Peter Auty, men d va Aled Jones som fekk ein skikkelig hit. Sangen eg ska fram t hette "Walking In The Air", og i denne versjonen e d Aled Jones som synge, tro d eller ei, begge stemmene. Han synge med andre ord i duett med seg sjøl som tenåring!





Hanne Krogh synge neste sang, "Sonjas sang til Julestjernen". De aller fleste kjenne nok sangen igjen fra filmen Reisen Til Julestjernen som blir vist kver julaften på NRK. Utgangspunktet for filmen, som kom ut i 1976, e teaterstykket med samme navn skreve av Sverre Brandt. Teaterstykket blei for fuste gang satt opp i 1924, og stykket blir fremdeles satt opp på scener rundt omkring i landet.





Blir ein del julesanger fra filmer her nå, men sang, eller låt, nr. fire må få ver med i denne lista. Låta har vel egentlig ikkje någe skikkelig navn, men d e tittelmelodien t filmen Tři Oříšky Pro Popelku, bedre kjent som Tre Nøtter Til Askepott. Dette e også ein film som NRK sende kvert år på selveste julaften. Den norske skuespilleren Knut Risan har dubba alle stemmene i denne tsjekkiske filmen. Den e verdt å se bare for å få med seg den herlige dubbingå.





Siste sang på listå e "Tenn Lys". Sangen komme opprinnelig fra Barne-TV-serien Portveien 2, men for min egen del e dette ein sang eg blei kjent med i barnehagen og -skolen. Ein veldig fin sang som tar for seg de fire lysene me så ofte tenne, et for kver søndag i advent. 

Legg igjen ein fin tanke