27. apr. 2012

Barndomsminne

Minner, fine minner, e kjekt å tenke tbake på. Barndomsminner e nostalgisk! D e vanskelig å komme fram t et favorittbarndomsminne, men siden eg satt og såg gjennom spelelistå mi på iTunes, kom eg på et spesielt minne: barne-TV-serien om Peter Kanin og vennene hans. Må ærlig innrømme d at den delen av serien som e animert og virkelig handle om Peter Kanin, huske eg ikkje så fullt så mye av - d e nemlig introen som har satt dype spor i hukommelsen. Ikkje spørr meg koffor. Kanskje e d fordi den virke så idyllisk med ei dame som sitte ute på ein eng og male på et stort lerret? Eller reven som titte opp på damen mens hu springe hjem i regnværet? Pinnsvinet som også tusle avgårde i regnet gjørr sitt for å skape et herlig inntrykk. Og når damen så komme hjem, sette hu seg ned og drikke ein kopp med varm te. Itte kvert tar hu fram penn og papir, ser bort på kaninen sin, og begynne på fortellingen om Peter Kanin og vennene hans. Denne overgangen fra ekte film t animasjon e så fint gjennomført, og som liten tror eg dette fascinerte meg. Damen som portretteres e Beatrix Potter, forfatteren bak historiene om Peter Kanin. Seinere har eg fått med meg at hu som spele Beatrix Potter i serien også hadde ein av de store hovedrollene i de fuste sesongene av Heartbeat (for de som lure e navnet Niamh Cusack). Grunnen t at eg i d heile tatt kom på denne TV-serien, e fordi at serien hadde ein kjenningsmelodi, og den melodien har eg på iTunes. Den hette Perfect Day og blir sunget av Miriam Stockley (hør sangen nedenfor). Sangen e bare så utrolig nydelig! Någen andre som huske serien som eg meine gjekk på NRK?

Legg igjen ein fin tanke